tisdag 19 maj 2009

Terecension - Lagrad Feng Huang DanCong från HouDe

Eftersom Tekoppen var vänlig nog att ge mig ett smakprov av det lagrade oolongteet hen beställde från HouDe blir detta mitt tredje lagrade oolong från denna försäljare. De andra två var rullade, taiwanesiska oolonger medan detta DanCong från mitten av 90-talet är ett orullat, kinesiskt te.

Det saknar de träkolsaktiga och karamellartade tonerna som jag har upplevt från andra lagrade oolonger. Istället så påminner det mycket om ett olagrat DanCong, om än lite rundare i profilen. Jag har testat att brygga det i gaiwan i 100 resp. 90 grader, med relativt lite blad och ganska mycket uppmärksamhet, och på ett mer avslappnat vis i en mindre glastekanna med 100-grader och lite mer blad. Resultatet blir ganska likartat. De första två bryggningarna har en klassisk, fruktig DanCong-profil med en syrlighet som jag gärna hade varit utan. Syrligheten går över till en strävhet med ett uns av bitterhet i de senare bryggningarna. Tankarna förs till röda druvor, och plommon som inte riktigt är färdigmogna. Det finns vissa blomtoner i teet som får mig att tänka på rosor.

Brygdens färg är varmt gul och ljus för att vara ett lagrat oolong (de drar ofta åt det rödsvarta hållet).

HouDe säger inte vilken DanCong-kultivar som Mid-90's Aged Feng Huang DanCong kommer ifrån. Jag tror inte att det är SongZhong eller Mi Lan. Kanske Jiang Hua Xiang, dvs. varianten som har en arom av ingefära.

För den som gillar DanConger och känner sig tveksam över att prova lagrat oolong så är det här nog ett bra val. Personligen så föredrar jag antingen ett riktigt bra "färskt" DanCong, eller ett lagrat oolong med tydlig lagrad smak. Det här är inte det bästa av två världar, och då känns det inte riktigt värt att betala 200 kr/hg för.

3 kommentarer:

Fredde sa...

Hej!

Denna kommentar/fråga rör inte just det här inlägget.

Jag har kikat lite på O-Cha och har för mig att du handlat där ihop med min medbloggare tekoppen.

Undrar lite över deras fraktkostnader och så.

Tack på förhand!

/Fredde

Anonym sa...

Hi,

I begin on internet with a directory

Anonym sa...

This program is intended to recover lost passwords for RAR/WinRAR archives of
versions 2.xx and 3.xx. http://www.passwordrecoveryforrar.
tk The free professional solution for recovering lost passwords
to RAR and WinRAR archives.

This design is incredible! You most certainly know how to keep
a reader amused. Between your wit and your videos,
I was almost moved to start my own blog (well, almost.
..HaHa!) Excellent job. I really enjoyed what you had
to say, and more than that, how you presented it. Too cool!