måndag 2 februari 2009

Terecension - Uji Asamushi Sencha "Ujibashi San no Ma"

Handplockad japansk Sencha, hur skiljer den sig från annan Sencha? Och är det värt att betala 10 dollar extra för att få reda på det? I ett svagt ögonblick blev svaret ja, och jag beställde Asamushi "Ujibashi San no Ma" från O-Cha (ca 300 kr/100 g). Likt Gyokuro Karigane så ankom den pinfärsk och fin med en fantastisk arom av lavar och gammalt ekgolv.

Asamushi är lättångad Sencha (medan Chumushi är medelångad Fukamushi är djupångad). Jag insåg efter min Fukamushi-beställning från Den's Tea förra året att Fuka inte riktigt är min grej. Jag hade hört att smaken skulle bli mindre bitter på grund av den kraftfullare ångningen, men jag märkte ingen större skillnad, och dessutom så gillade jag inte grumligheten som kom sig av att Fukamushin hade väldigt mycket små bladpartiklar.

Asamushi "Ujibashi" däremot har visserligen små men mestadels hela, nålformade, mörkgröna teblad. Långt ifrån de stora, grova och relativt ljusa Sencha-blad man ofta kan köpa i tebutiker i Sverige. Jag har bryggt dem i 75 grader, med noggrannt förvärmd kanna och förvärmda koppar, och ganska mycket blad. Första bryggningen tar nästan en minut. Andra bryggningen däremot bör man nästan börja hälla upp direkt, annars blir den bitter. Tredje bryggningen kan man låta dra i några sekunder innan man börjar hälla upp.

Första bryggningen är lätt, uppfriskande och eterisk. Mycket god, och nästan aldrig bitter. Andra bryggningen är fylligare och tyngre, med en påtaglig närvaro av umami. Det smakar helt klart Sencha, men inte särskilt algigt. Istället finns där mer toner av lätta gröna grönsaker, som sparris och lättkokt broccoli. Tredje bryggningen är okej, men inte fantastisk. Man gör den för att öka teets prisvärdhet en smula. För även om det här är ett Sencha av toppenkvalité så kan jag inte påstå att det är värt priset.

Sencha sägs ha en färskhetslängd på ca 6 veckor. Mitt Asamushi är nu några veckor äldre än så, och jag har kunnat följa en tydlig förminskning av smaken och aromen, trots att jag har förvarat det i burkar med dubbla lock. Men jag har ofta fått plötsliga cravings efter både det här teet och Gyokuro Karigane, så de är snart slut. Jag kommer att leta efter mer Asamushi då, men något som är billigare än "Ujibashi San no Ma" från O-Cha.

1 kommentar:

Tekoppen sa...

Låter gott och intressant, men tråkigt att det inte var prisvärt.