söndag 14 december 2008

Terecension - Chaikhanas Kokeicha

Tekoppen var vänlig nog att förse sig mig med ett smakprov av sitt nya Kokeicha från Chaihkana. Det märktes omedelbart en skillnad gentemot den Kokeicha som Tekoppen tidigare låtit mig prova. Den här Kokeichan doftade inte lösningsmedel, utan hade en mild, vagt örtig doft. Inte den härligt färska, gurkiga doften som jag förknippar med prima japanska teer, men heller inte avstötande.

Jag har bryggt det i gaiwan med ca 5 mm lager av Kokeicha-"barr", och 80-gradigt vatten med mycket korta bryggningar (ca 10 sekunder).

Kokeicha baseras på en biprodukt från Matcha-tillverkningen. Jag är ingen stor Matcha-entusiast, vilket skulle kunna påverka mitt omdöme, men å andra sidan så smakar Kokeicha inte alls som Matcha. Matcha har en speciell sötbeska, med betoning på beska, medan Kokeicha knappt har tillstymmelsen till bitterhet. Det är över lag ett väldigt neutralt te. Det har en lätt syrlighet och en varm sötma som påminner en del om kroppen hos Kukicha. Profilmässigt är det knappast kinesiskt, men inte heller tydligt japanskt.

Kokeicha är kanske inte spännande nog för att dricka som dryckesupplevelse - då tycker jag att det finns bättre japanska teer för det ändamålet - men som måltidsdryck så tror jag att det fungerar till väldigt många olika rätter. Gör sig säkert bra till kyckling, t.ex.

Man får vara försiktigt med att inte brygga andra bryggningen för länge, för det verkar som att smakerna fälls ut snabbt.

Chaikhanas Kokeicha är definitivt den bästa Kokeichan jag har provat hittills, men jag skulle ändå rekommendera Kukicha till den som vill ha ett lättdrucket, billigt japanskt te med en varm profil.

3 kommentarer:

Tekoppen sa...

Jag håller med om att Kukicha är enklare att uppskatta. Bitterhet m.m. fälls ut väldigt snabbt eftersom det inte är teblad utan format pulver. För övrigt verkar det som att Kokeicha inte baseras på restprodukter från matcha-tillverkning, utan på "riktig" matcha.

malin sa...

Okej, jag har en fråga som är lite i kontrast till terecensionen i sig. Du tycks ju kunna mycket om förvaring, förhoppningsvis har du lite kunskap om detta också - Teblad och bäst före datum? Då inte med direkt fokus på när teet smakar som bäst, utan hellre om det kan "bli dåligt"? Är mer av en mängd-drickare än finsmakare och har troligtvis ett par kilo för mycket i skafferiet. Tacksam för svar! /Malin

TeBloggaren sa...

Hej, Malin! Det krävs såvitt jag vet ganska extrema förhållanden för att te ska bli dåligt = farligt. Största risken skulle nog bli om man förvarar teet i en för fuktig miljö, då vissa tesorter skulle kunna börja mögla.

Jag kan rekommendera mitt augusti-inlägg "Att förvara te".

Lycka till!