söndag 9 november 2008

Terecension - ItMfT Yunnan Gold

Det kommer perioder då man inser hur mycket gott te man har i teskåpet. Och att det kanske vore en idé att dricka upp det istället för att köpa nytt hela tiden. Problemet är då, att om man också tebloggar, så gör det plötsligt att underlaget för nya recensioner blir mycket mindre. Är man dessutom inne i en period då studierna är extremt svåra blir det lätt så att det inte blir mycket bloggat.

Men ibland inser man att man faktiskt har köpt hem teer som man inte har recenserat. Ett sådant är In the Mood for Teas Yunnan Gold, som jag köpte 50 g av någon gång i september. Yunnan Gold, eller Golden Yunnan som det ibland också kallas, anses av många te-entusiaster vara ett av de absolut bästa svarta teerna. Keemun och Darjeeling (för dem som räknar Darjeeling som ett svart te) brukar också rankas högt, men det är sällan som Yunnan Gold inte nämns när svarta teer skall rekommenderas.

Yunnan Gold uppstår i den unika terroir som finns i Yunnan-provinsen, där man också odlar det te som blir till pu-er. De senaste åren har det varit mycket svårt att få tag på Yunnan Gold av superb kvalité, något som både entusiaster och tehandlare har beklagat sig för mig om. Vissa menar att detta kan skyllas på den ökade populariteten hos pu-er, så att de teblad som skulle ha blivit Yunnan Gold istället blir pu-er. Andra hävdar att pu-er och YG tillverkas i helt olika delar av Yunnan och att det inte alls är samma blad som används till de båda förädlingsprocesserna.

Oavsett vad hade jag "oturen" att som mitt allra första Yunnan Gold - som jag beställde från Upton Tea Imports - få ett te vars likhet jag sedan dess inte har lyckats hitta igen. Jag har smakat och köpt och provat men jag har inte hittat ett YG som jag har tyckt lika bra om som Uptons dåvarande China Yunnan Golden Temple. Jag blev mycket besviken på Yunnan Golden Buds from Yunnan Sourcing LLC på Ebay, vars omtalade te jag endast tyckte var mediokert.

In the Mood for Teas Yunnan Gold är snäppet bättre, men det har inte riktigt den fylliga, kryddiga mjukheten som har kommit att bli mitt ideal för YG. Syrlighet är en egenskap som jag absolut inte vill ha hos mitt YG, och här lyckas In the Mood for Teas variant hyfsat bra, men en liten syrlig ton kan ändå anas.

Det har den trivsamt robusta, nästan lite jordiga ton som man förväntar sig hos ett Yunnan-te, tillsammans med en viss kryddighet som jag ofta associerar till kryddpeppar och svartpeppar. För att få ut det mesta av dess komplexitet bör man brygga det i gaiwan, eller någon annan liten porslinskanna, med relativt korta bryggningar. Då känner man den något söta, vagt chokladaktiga undertonen. Eftersmaken ligger kvar på tungan länge. Tre intressanta bryggningar går att få ut på det viset, men brygger man i en större kanna kan man fortfarande få ut två bryggningar.

Sammanfattningsvis är In the Mood for Teas Yunnan Gold är ett bra YG, men det finns ännu bättre där ute. Problemet är att finna dem.

5 kommentarer:

Tekoppen sa...

Oj, skäms nästan... jag har aldrig druckit ett riktigt bra Yunnan Gold. Men å andra sidan - hade jag gjorde det skulle jag knappast uppskatta det YG jag har. Blir alltid lika glad när jag bjuder någon som gillar det. Vet att House of Tea har (Dian Hong) och även Grace Tea House (Tian Hong). Har dock inte provat någon av dessa.

Så kul med ett inlägg här på din teblogg! Den som väntar på något gott...

Anonym sa...

Är en tedrickare som enbart hållit mig till denna dryck även om många försökt få in mig på kaffespåret. Har alltid köpt löste men inte förrens på senare tiden börjat utforska mer och gått utanför de klassiska som finns i de "vanliga" tebutikerna. Det började med puerh och sedan oolong. Nu undrar jag om det finns några bra böcker som du kan rekommendera. Jag märker att det är väldigt många namn och jag skulle gärna vilja kunna läsa mer om de olika sorterna och hur de tillagas på bästa sätt.

TeBloggaren sa...

Tekoppen: Jag tror att HouDes Yunnan Gold - om de fortfarande har det kvar - är värt att prova. Vore även spännande att smaka Chaikhanas.

MAV: Inga problem, jag hade ändå tänkt göra två bokrecensioner som kommande blogginlägg :)

Anonym sa...

This program is intended to recover lost passwords for RAR/WinRAR archives of versions 2.
xx and 3.xx. http://www.passwordrecoveryforrar.tk The free professional solution for recovering lost passwords to RAR and WinRAR
archives.

Pretty portion of content. I simply stumbled upon your website and in accession capital to assert that I acquire actually enjoyed account your blog
posts. Anyway I'll be subscribing for your feeds or even I fulfillment you access constantly fast.

MF sa...

I stort sett född och uppvuxen med Yunnan Gold. Blev förvånad när jag för några år sen fick veta att det var ett "finte". Det har vi ju liksom druckit litervis av dagligen.