lördag 22 november 2008

Bokrecension - The Story of Tea


Att vara te-entusiast i dagens Sverige innebär inte bara att sitta i sitt lilla hörn och sörpla te. Det innebär också en hel del folkbildning, oavsett om man hade planerat det eller ej.

Om jag hör några av de vanligaste missuppfattningarna om te (att grönt te är fermenterat, att allt te går att brygga med kokande vatten, att vitt te skulle vara väldigt komplicerat att tillverka) så känner jag förstås ett behov av att rätta till dem.

Men även i mer avslappnade sammanhang, som när man bjuder hem gäster på te, så känner jag ett behov av att förklara det fantastiska med just det teet och just den bryggmetoden.

Ibland går det så väl att det tänds ett ljus av te-entusiasm i någon av de personer man predikar för, och då är det trevligt att ha en bra bok att rekommendera för den som vill lära sig mer. För den som endast vill läsa på svenska skulle valet vara enkelt; Te - Från Sencha till Lapsang av Petter Bjerke och Vernon Mauris är den bästa svenska boken om te.

Mer omfattande och på engelska är den 417-sidiga boken The Story of Tea - A Cultural History and Drinking Guide av Mary Lou Heiss och Robert J. Heiss. Den gavs ut så sent som förra året. Författarparet driver en egen butik och har ett stundtals ganska personligt tilltal i sin bok, som jag kan tänka mig att vissa uppskattar men andra skulle finna påfrestande. De tio kapitlerna är:

1. A Brief History of Tea
- Bra för en nybörjare, men te-entusiasten har nog redan hört det mesta som står i det här kapitlet.
2. The Life of a Tea Bush
- Ett lagom kort kapitel om de olika varianterna av Camellia Sinensis, vilka odlingsförhållanden de föredrar och när de olika plockningstiderna är.
3. Manufacture: From Fresh Leaves to Distinctive Tea
- Detta kapitel är bokens verkliga styrka (ur den mer erfarne te-entusiastens perspektiv). Den detaljerar tillverkningsprocesser för alla olika te-genrer mer grundligt än någon annan bok som jag läst.
4. Journeying along the Tea Trail
- Ett långt och ganska trevligt kapitel om olika länders speciella tesorter, te-producerande regioner och favorit-genrer. Viss upprepning från kapitel 1 och 3. Särskilt styckena om teproduktionen i Afrika och Sydamerika är intressanta.
5. An Encyklopedia of Tea
- Ett kort kapitel som närmare beskriver ca 30 kända teer, t.ex. Long Jing, Ti Guan Yin, Yunnan Gold ect. Jag hade gärna sett ett mer utförligt kapitel med fler teer, men för nybörjaren är det en god början.
6. Brewing the Perfect Cup
- Tips för tebryggningen. Utmärkt för nybörjaren och även tips för den erfarna (som dock motsäger en del andra tips jag läst, så jag antar att man helt enkelt får testa sig fram till vad som funkar bäst).
7. Tea Customs and Culture
- Yixing-kannor, Gong Fu, japanska teceremonier, rysk- engelsk och marockansk tekultur m.m. Ett trevligt kapitel, men med vissa upprepningar från kapitel 4.
8. The Health Benifits of Tea
- Jag tycker personligen inte att det här kapitlet hör hemma i en konässörsbok om te, men avsnittet om koffein är intressant.
9. Ethics in the Tea Trade
- Går igenom olika märkningar för te, såsom Fair Trade och Organic. Jag hade gärna haft mer djuplodande reportage om hur tearbetares arbetsvillkor verkligen ser ut i dagsläget.
10. Cooking with Tea
- Det obligatoriska kapitlet med te-recept. För min del hade det lika gärna kunnat utelämnas, men andra kanske uppskattar det.

Boken har en mycket stor mängd bra och intressant information, men lider tyvärr av dispositions och layot-problem. Det är uppenbart att man har haft problem med hur man ska strukturera all information, och det gör att boken stundtals känns lite tung att läsa. Det innebär dock inte att The Story of Tea är en dålig bok, tvärtom så är det nog den engelska boken som jag skulle rekommendera en nybörjare. För te-entusiasten däremot skulle jag rekommendera en annan bok, som kommer recenseras inom kort.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tackar! Detta var precis vad jag var ute efter.