tisdag 8 april 2008

Terecension - Puttabong FTGFOP1 First Flush

Vi avslutar den oplanerade Darjeelingsviten med en kort recension av ett smakprov som jag fick välja gratis vid min beställning från SpecialTeas.

Puttabong FTGFOP1 (Finest Tippy Golden Flowery Orange Pekoe) First Flush är ett Darjeeling First Flush (DFF) från Puttabong Estate skördat våren 2007. Det riskerar därmed att ha försämrats med sin ålder. Lyckligtvis märkte jag inte av det nämnvärt. Puttabong First Flush har allting som jag personligen önskar av ett DFF. En vårig, uppfriskande men inte det minsta påträngande syrlighet. En genomgående sötma och en rosig blommighet. Tydliga muskatel-toner och utan nämnvärd beska.

Det är inte lika varmt och fylligt som ett Second Flush eller ett höst-Darjeeling men det är inte riktigt var man är ute efter av ett First Flush. Jag bryggde det med nästan kokande vatten i porslinskanna och fick ut två lika bra bryggningar av det. Teet var förlåtande och blev inte beskt även om man drog det lite extra. En fullträff i mina ögon.

Om Puttabong Estate håller jämn kvalité kan jag varmt rekommendera att söka upp motsvarande First Flush för i år.

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.