fredag 11 april 2008

Terecension - Den's Guricha

Plocka fram era kyusu och tetsubin för nu är det dags för en Japan-svit. Min japanska te-uppfostran har bestått av Genmaicha från en vanlig stockholmsk tebutik, Sencha Ariake
från Mariage Fréres och Kukicha från Upton Tea Imports. Jag är oerhört förtjust i alla tre teerna, även om Sencha Ariake har varit det jag oftast känt ett sug efter.

Men som te-entusiast är jag alltid sugen på att prova något nytt och därför var det bara Genmaicha som jag hade testat tidigare av de teer jag beställde från Den's Tea.

Guricha (även kallat Tamaryokucha) är ett grönt te som är ångat precis som Sencha med som dessutom genomgår en extra process. Det är oerhört svårt att finna detaljer om denna process, utom att det resulterar i att tebladen får en böjd, vriden form likt många kinesiska gröna teer. Det gör det troligt att processen involverar rullning. Guricha står för 4.7% av Japans totala teproduktion, vilket får anses vara en ganska hög andel.

Eftersom det tillverkas i Kyusu-distriktet önskar jag att jag hade haft en Kyusu-kanna att brygga det i men jag får hålla mig till godo med en liten, vanlig porslinskanna.

Den's Guricha (ca 100 kg/hg) doftar färskt och helt fantastiskt. Jag kan sitta och lukta på det hur länge som helst. Doften påminner mig närmast om kinesiskt Tian Mu Green men den har mindre drag av mossa och mer drag av gurka. Doften är också sötaktig och har toner av rostad majs.

Jag bryggde det i 70 grader men det verkar vara ganska förlåtande mot olika bryggtemperaturer. Det bryggda teet har samma gröngula färg som Sencha och doftar svagt örtigt och blommigt, nästan som ett kinesiskt grönt te.

Smaken var inte vad jag hade förväntat mig. Den är väldigt krämig; nästan tjock på tungan. Mycket mild, helt utan bitterhet. Det har definitivt en japansk profil men de algiga, vagt beska tonerna jag förknippar med Sencha är i princip icke-existerande. Det är ett "varmt", fylligt te som får mina tankar att dras åt majssirap trots att jag aldrig har smakat ren majssirap. Det påminner en del om Kukicha, men Kukicha är mer likt Sencha.

Jag fick ut tre jämförbara bryggningar av teet, även om smaken började bli något blek vid tredje brygningen.

Den's Guricha är ett ödmjukt te som inte sticker ut. Det är inte riktigt intressant nog för att drickas som en te-upplevelse i sig men jag tror att det är en utmärkt måltidsdryck till bland annat rökt kött, feta fiskar och vegetariska rätter.

Inga kommentarer: