onsdag 16 april 2008

Terecension - Den's Genmaicha Satsuki

Innan jag köpte min första Genmaicha tänkte jag på det som "sushi-te" eftersom det var så jag först kommit i kontakt med det. Jag insåg att jag gillade det och frågade i en tebutik vad det kunde vara för något. Först var jag tveksam till att köpa Genmaicha - det kostade 35 kr/hg, nästan 15 kr dyrare än de andra teerna - men de gick med på att låta mig köpa 50 g och jag lämnade butiken med mitt sushi-te. Det var ett par år sedan och numera är min plånbok betydligt frikostigare med mina teinköp. Men jag har fortsatt att gilla Genmaicha.

Genmaicha Satsuki från Den's Tea (~ 45 kr/hg) innehåller mer rostat ris än andra varianter jag har testat och det har också en starkare rostad smak. Smaken av Bancha (basteet) är ganska undanknuffad. Visst finns den japanska profilen där, men alger och gurka är inga dominerande smaker. Personligen gillar jag det, eftersom jag är väldigt förtjust i den ris-iga smaken, men den som föredrar en starkare grönt te-aspekt av Genmaicha vill kanske blanda in lite vanlig Bancha eller Sencha i sin Genmaicha Satsuki.

Genmaicha Satsuki är ett generöst te som inte är så noggrannt med bryggparametrarna. Lite för varmt vatten, lite för lång tid... det blir ändå inte dåligt. Det är inget bittert te. Det ger också tre bra bryggningar.

Jag har inget att klaga på när det gäller Genmaicha Satsuki. Det är inte upphöjt eller finstämt men det är robust, smakrikt och värmande. Jag är hittills mycket nöjd med min beställning från Den's Tea. Teet är väl förpackat, känns väldigt färskt och förpackningarna har små påsar i sig som absorberar syre och förhindrar att teet åldras. Jag fick kontakta dem och fråga hur det gick att beställa med ett kreditkort som hade "billing adress" i Sverige, eftersom det bara gick att välja USA eller Kanada i listan, men de sa att det bara var att välja USA eller Kanada och sedan skriva i fältet för kommentarer vad ens riktiga billing adress var.

Inga kommentarer: