söndag 20 april 2008

Tehus i Toronto - Red Tea Box

Inför en väns besök i Kanada letade sökte jag på nätet efter tehus i Toronto. Det var lätt att hitta sådana som serverade Afternoon Tea men jag var mest intresserad av en kopp gott oolongte. Jag lade ett par namn på minnet, bland annat Red Tea Box, som sades vara dyrt och hade fått mixade recensioner men som ändå verkade ha var jag var ute efter.

När vi vandrade bland de bohemska butikerna på Queen Street West stötte vi på just Red Tea Box och eftersom jag inte fått något te än den dagen verkade det vara ett lämpligt ställe för lunch. Yttre delen av tehuset påminde om en kombination av en veranda och ett kök. Där fanns vägghyllor med teburkar och teförpackningar i ljusa färger, glasskåp med tekannor för försäljning, två små bord med vaser och levande blommor, en kassa och så ett stort bord med bakelser. Det är svårt att beskriva dessa fantastiska bakelser så att det gör dem rättvisa. Brukar ni titta på konditoritävlingar (på TV eller i verkligheten)? Så detaljrika och färglada var dessa bakelser, som dignade av marsipanblommor, marsipanrosetter, chokladdekorationer och små bär.

Vi frågade om vi kunde få sitta utomhus i det fantastiska vädret och det visade sig att de hade en liten uteplats mellan yttre terummet och inre terummet. Där fanns det dignande växter och blommor och ett stort och ett litet bord. Vi fick sitta vid stora bordet mot att vi lovade att dela bord om fler kom. Men vi verkade komma vid en lugn tid så endast två andra bord var upptagna (av dryga tio bord).

Red Tea Box har drygt 30 olika sorter av Camellia Sinesis (sju svarta, nio gröna, sex oolong, sex vita, och pu-er) och sex varianter av örtte, rooibos och frukt-tisaner. En kanna te kostade 55-65 kr. Menyn av ätbara ting bestod av tre olika sorters soppor, fem olika smörgåsar i 60-kr klassen, fem sallader i 70-kr klassen och japan-inspirerade bentoboxaar med flera olika rätter av moderna kulturblandade rätter. Mycket var ekologiskt och veganskt och det fanns en tydlig hälsoprofil. När vi slog oss ner vid vårt bord fick vi omedelbart varsitt glas honungsmelon-vatten som fylldes på så fort vi började få slut på det.

Jag beställde en kanna Amber Dragon Silver Tip Oolong. Namnet sade mig inte särskilt mycket förutom att det var ett amber oolong (dvs mediumoxiderat) och jag hade önskat att de hade tydligare namn på sina teer. Men jag frågade servitrisen och hon kunde berätta att det var ett taiwanesiskt, fruktigt, mediumoxiderat oolong. Det är skönt att höra att personalen verkar ha koll på sina teer (även fast jag kanske borde ha frågat om skördeår och region för att grilla lite extra). Till teet beställde jag en Salmon Sandwich ('with nonya spices, pineapple-cucumber relish with nutty almond-blue ginger dressing'). Min vän beställde Spice-rubbed Grill Chicken Salad ('with scorched fruit and passionfruit dressing') och en Iced Tea ('Ceylon with kaffir lime').

Värmen blev efter en stund lite för överväldigande och servitrisen hjälpte oss att flytta inomhus till det trevligt inredda inre terummet. Efter en ganska lång men ändå acceptabel väntetid fick vi våra rätter. Jag hade sett andra på tehuset bli serverade Yixing-kannor men själv fick jag en stor enliters-tekanna av bästa engelska snitt och en relativt liten, matchande blåvit tekopp med blommönster. Jag fick inga brygginstruktioner och bristen på uppvaktning fick mig att anta att bryggningen var mitt ansvar. Hur gör de för att tenoviser inte ska få dåligt te för att de inte har goda bryggkunskaper?

Nu hade jag inga problem att brygga ett fullt tillfredsställande te. Jag insåg att Fancy/Choice/Choicest ect. Formosa-oolong inte riktigt är min favoritkategori av oolong. Ljusa oolonger och Wuyi-oolong faller mig bättre på läppen. Men samtidigt har jag inget att klaga på när det gäller kvalitén på teet. Jag hade föredragit en mindre kanna så att jag kunde göra flera bryggningar - nu orkade jag inte dricka något mer te när jag var klar med första bryggningen - men samtidigt fick man definitivt en stor mängd te för pengarna, som lätt hade kunnat delas på två. Min vän var också mycket nöjd med sitt iste, som var hemmabryggt och inte någon billig, översöt pulvervariant.

Maten var något snålt tilltagen och kanske inte riktigt så fantastisk som menyn beskrev den, men ändå god. Jag fick en sallad till min smörgås (som var gjord i lager som en dubbel hamburgare) och blev nästan mätt. Red Tea Box bakade sitt eget, ekologiska bröd. Tyvärr kände vi oss pressade av våra plånböcker att hoppa över de fantastiska desserterna (som kostade runt 60 kr).

Över lag var vi mycket nöjda med vårt besök. Stämningen och inredningen är fantastiskt trevlig och servicen var fullt godkänd. Jämfört med tehuset Camellia Sinesis i Montreal har Red Tea Box en något mer feminin, mjuk framtoning som riktar sig mer mot kvinnor i 35-50års åldern, samtidigt som det lyckas med att kännas modern och uppdaterat.

Inga kommentarer: