måndag 24 mars 2008

Terecension - Tanyang Gongfu

Vissa teer verkar ganska ointressanta vid första klunken och fortsätter att vara ointressanta. Andra teer verkar först ointressanta men växer sedan till någonting över förväntan. Tanyang Gongfu, som jag beställde från Dragon Tea House som en del i min mission att utforska de kinesiska svarta teerna, är ett sådant te.

Premium Tanyang Gongfu Panying Congou

"Boasting a history of over 100 years, Tanyang congou is an organic, green and pollution-free tea unique to Fu an, Tuo Rong, Shou Ning, Zhou Ning and Xie Pu county, Fujian. Tanyang is the name of a village in south Fujian, in Qing dynasty. In the year 1851, Mr. Hu Fu Tian give birth to Tanyang Gongou (= svart Tanyang-te) successfully. Twenty years later, this tea began to be sold overseas through the only export dock in Guanzhou city. During 1881-1936, China exported about 1,000 tons of this tea each year. 1881 made the record, 2100 tons. At that time, the largest tea vendors in Fujian, such as Wan Xing Long, Tai Long, Yi and Xiang hired about 3,000 labours. Tanyang Tanyang, Zhenghe and Bailin are the most famouse congou tea in Fujian.

Ours Tanyong is the best grade, also called as Tanyang Golden Needle. All the golden leaves are slender spring buds. The more golden needles, the higher the grade. The delicate leaves produce a rich orange liquor, it has a similar taste like Keemun Black from Anhui, but it retains a full complement of complex flavours and aromas with sweet, orchid-like flavor."

- Beskrivning från Dragon Tea House


De torkade tebladen doftade ljuvligt och förde mina tankar till Dolfins chai-mjölkchoklad som säljs på Robert E:s Choklad. Lite kakaoaktigt, lite kryddigt och en hint av jordighet.

Jag bryggde det i porslinskanna med kokande vatten i 3 minuter. Den inledande smaken var ungefär som en mildare variant av Golden Monkey. En lätt kakaoton och kanske inte riktigt lika fylligt, men mjukt och med en lite högre syra.

Eftersmaken var tillfredsställande lång och fick mig att tänka på den mörkaste varianten av de gräddiga, mjuka chokladkolor som går att köpa på många av de marknader som några gånger om året på mindre orter i vårat land.

Efter ytterligare några klunkar upptäckte jag att ett helt nytt smaklager dök upp om jag förde min tunga till övre delen av gommen. Det här var en nästan blommig ton som jag aldrig förr känt i ett kinesiskt svart te. Det var inte lilja och syrén som ett ljust oolongte, utan en mer mogen blommighet. Tulpan, kanske. Där fanns också en ton som inte var uppenbart bärig, men ändå drogs mina tankar flera gånger åt blåbär. Kanske var det kombinationen av blommigheten och den lätta syran som åstadkom det.

Teets namn till trots var andra bryggningen drickbar men ganska ointressant, så någon Gong Fu blir det inte. Men sammantaget är Tanyang Gongfu ett av de mest komplexa och intressanta svarta kinesiska teer som jag har druckit och jag kan varmt rekommendera det. Ca 75 kr/hg är heller inte ett dåligt pris för ett så bra te.

Inga kommentarer: