torsdag 20 mars 2008

Kändisar från Kina - del 2

Tai Ping Hou Kui är ett te man egentligen inte vill brygga. Man vill bara hälla de stora, platta, skogsgröna tebladen i en vacker skål och beundra dem. Jag resonerar ofta att ska man brygga ett vackert te så ska man åtminstone brygga det i glas. Det gjorde jag första gången jag
testade Supreme Tai Ping Hou Kui från Dragon Tea House (130 kr/hg).

Doften av de torkade bladen påminde mig om liljekonvalj och gurkört. Jag hällde ca 3 cm teblad i ett högt glas (3 cm av ett så storbladigt te som Tai Ping är inte en särskilt stor mängd), bryggde det och insåg att bladen tyvärr inte behöll sin vackra, säregna form under bryggningen utan såg ut som storbladigt grönt te gör mest.

Jag bryggde om det flera gånger och det var helt klart ett drickbart te, men det var blekt och ganska intetsägande och påminde en hel del om Liu An Gua Pian. För att säga något om vad mina förväntningar var så följer beskrivningen från Dragon Tea House:

Supreme Tai Ping Hou Kui

"Tai Ping Monkey King is firstly created in Anhui's Hou keng, while it is named after its main producing area--Tai Ping county, which known as Huang shan district in Huang shan City at present. The name 'Hou Kui Tea' is a combination of both its maker and producing area. The word 'Hou' refers to Hou Keng Village where the highest grade of this tea is made and the word 'Kui' refers to a tea-grower Wang Kui-cheng who made this tea by improving the processing of a local green tea 'Jian Cha' around 1900. Tai Ping monkey king become world-famous since it won gold medal in the 1915's Panama Pacific Exposition.

The appearance of Tai Ping Monkey king is flat and straight. The bud is enfolded by two leaves which in green bloomed color. The greenish leaf vein, with hidden red color, is so called "red string" by farmers. When infused, the tea leaf unfurl like colorful floating flowers. The fresh and mellow taste comes with high pure aroma which known as "monkey rhyme". Tai Ping Monkey King is known as the best of Anhui province's green teas. Tai Ping Monkey King is grown in ideal conditions on the northern slopes of the Huang Shan Mountains range, surrounded by lakes.

It smells like orchid, natural and refreshing. It's clean and elegant flavor sets it apart from the regular, or even top quality, green teas. It has it's unmistaken-able style."

Liksom med Liu An Gua Pian var jag inte beredd att avfärda Tai Ping Hou Kui som ett dåligt te. Jag gissade att jag tagit för få blad och att glasbryggning gav en för låg temperatur för att teet skulle kunna komma till sin rätt. I brist på Gaiwan bestämde jag mig för att brygga det i porslinskanna med mer teblad än vad jag normalt brukar använda, ca 70 gradigt vatten och kort bryggtid (~ 1½ minut). En nackdel med Dragon Tea House är att de inte skickar med rekommenderade bryggtider för sina teer men jag läste hos en annan teförsäljare att bryggtiden för Tai Ping skulle vara kort.

Redan första bryggningen gav ett bättre intryck än vad någon av glasbryggningarna hade gjort. Det var kanske lite för milt, men det hade subtila vegetabiliska toner som jag inte märkt tidigare och en lätt sötma. Doften av det bryggda teet kan bäst beskrivas som vintrigt och uppfriskande.

De följande två bryggningarna var acceptabla men inte särskilt speciella. Jag har druckit många intressantare kinesiska gröna teer. Men som med Liu An Gua Pian kommer jag ge det en ny chans när jag har min Gaiwan.

Inga kommentarer: