onsdag 6 februari 2008

Terecension - Emperor Yunnan


Häromdagen insåg jag med förskräckelse att min favorit bland svarta teer (Yunnan Golden Temple, recenserat den 11:e september) var näst intill slut. Och jag hade inte varit förutseende nog at inkludera någon Golden Yunnan med mina senaste tebeställningar. Suget efter svart te har varit stort de senaste veckorna, och eftersom jag inte kunde tänka mig att vara utan Golden Yunnan ett längre tag så tog jag mig till en av de lokala tebutikerna i London, Ontario.

Deras version av Golden Yunnan hette Emperor Yunnan. Det gick att få 25 g för ca 35 kr. Inte alls billigt ens med Tebloggarens mått, men å andra sidan gillade jag att det gick att köpa en så liten mängd. Jag var ganska skeptisk till att jag faktiskt skulle lyckas hitta ett bra golden Yunnan i en vanlig tebutik och ville inte köpa alltför mycket. Butiken fick dessutom ett minus för att de inte kunde ange vilket år och vilken säsong som teet hade skördats, men teet hade fortfarande en rik doft (som dock var mer syrlig än hos Yunnan Golden Temple) och Yunnan tål att lagras ganska länge (½-1½ år) utan att bli sämre. Butiksinnehavaren var trevlig och verkade nästan lyrisk över att få en kunde som ställde knepiga frågor om te, så jag bestämde mig för att köpa med mig ett fjärdedels hekto.

Tyvärr blev jag besviken. En av mina kollektivkamrater, som jag delade första bryggningen med, blev förtjust och tyckte mycket om teet, men jag hade teet från Upton att jämföra med, och det här var inte alls samma sak. Det torkade teet var nästan lika fullt av gyllengula knoppar, vilket är ett gott tecken, men medan Yunnan Golden Temple (YGT) var ett sötaktigt, mjukt te så var Emperor Yunnan (EY) mer kärvt. Inte bittert, men kärvt med mycket kropp (med kropp menar jag en bred bassmak som sedan överlagras med mer subtila smaker). De syrliga toner som fanns hos de torkade tebladen blommade ut hos det bryggda teet och påminde om svarta vinbär. Det var inte riktigt den syrlighet som finns hos många Assam- och Ceylonteer men det kan hända att de tydliga kinesiska basaromerna hos teet hindrade mig från att dra de parallellerna. De jordiga tonerna hos YGT fanns även hos EY, tillsammans med en del av den peppriga kryddigheten som jag verkligen uppskattade hos YGT. Men nu dränktes pepprigheten nästan helt av syrligheten. Jag testade att göra en andra bryggning som i mina ögon nästan blev bättre än den första - mjukare, men fortfarande utan den peppriga sötman som jag ville ha.

Jag blir nog tvungen att skaffa ett bättre Golden Yunnan. Det är nackdelen med att hitta så superba teer. Man vill inte gå tillbaka till något som inte riktigt är lika bra. EY var inte ett dåligt te i sig, och säkert bra i jämförelse med Yunnan av lägre kvalitéer, men det var dåligt i jämförelse med vad jag ville ha. Upton Tea Imports har sorgligt nog slut på sitt YGT, men Yunnan Sourcing LLC på Ebay har jag hört ska ha ett bra. Det låter troligt att en teexportör i Yunnan ska kunna det här med Yunnan-te, så det blir kanske en beställning därifrån.

Inga kommentarer: