söndag 2 december 2007

Terecension - Indiskt Oolong

Inspirerad av min positiva upplevelse av grön Darjeeling inkluderade jag två provsmakningsförpackningar av indiskt oolongte; Arya Estate Topaz Organic och Poobong Estate Oolong First Flush, i min förra beställning från Upton Tea Imports.

Jag började med att testa Poobong Estate, som var det billigare av dem båda (58kr/60g). Jag bryggde det enligt gong-fu-metoden i lerkanna enligt anvisningarna på förpackningen. Och jag blev oerhört besviken. På något sätt lyckades Poobong Estate kombinera de värsta egenskaperna hos ett Darjeeling och en Oolong. Teet var skarpt med ett överflöd av tanniner, som hos omogna krusbär, men ändå smaklöst och tunnt. Inga spår av den sötma jag förväntar mig hos ett oolongte, och inte heller fylligheten hos ett svart Darjeeling. Andra bryggningen blev inte bättre, och tredje bryggningen bara marginellt bättre. För att försäkra mig om att jag inte hade bryggt det fel på något sätt experimenterade jag med bryggningen ett par gånger till men utan att få ett te som jag ville dricka upp.

Jag var fortfarande hoppfull med Arya Estate (83kr/60g), som är en berömd indisk teplantage. Tyvärr visade det sig endast vara marginellt bättre än Poobong Estate. Arya Estate gick trots allt att dricka upp. Men även det hade en skarphet som jag inte har hittat varken hos grön Darjeeling eller svart Darjeeling. Jag försökte bli av med den genom att brygga teet kortare tid, men det gjorde det bara smaklöst. Kanske mer teblad och kortare bryggtid hade varit en bättre kombination. Jag gjorde en helt ny bryggning några dagar senare men lyckades inte experimentera mig fram till ett tillfredsställande te.

Det är roligt att indierna testar på nya tevarianter än sitt klassiska svarta te men på oolongfronten har de fortfarande en bit kvar. De har potential att skaffa en intressant oolong-nisch som smakmässigt är distinkt från kinesiska och taiwanesiska oolonger men de måste nå den rätta smakmässiga balansen hos sitt te för att det ska bli gångbart. För min del kommer det dröja länge innan jag beställer indiskt oolongte igen (om jag inte blir rekommenderad en exceptionell variant).



1 kommentar:

Anonym sa...

oolong är svårt att göra, även i Kina förekommer många sämre försök...

www.gronateimporten.se har bra oolonger, dock bara kinesiska, annars är taiwanesiska också bra