måndag 10 december 2007

Recension - Sweet Almond Green Tea

Jag lovade mig själv att recensera lite "familjeteer" lämpliga för de kommande storhelgerna, och börjar med ett te som jag beställde en provsmakningsförpackning av från Upton Tea Imports. Så låt oss gå ifrån allt tesnobberi med finstämmiga Long-Jinger och upphöjda oolonger och dyka in i smaksättningarnas värld.

Sweet Almond är japanskt Sencha smaksatt med spånad, kanderad mandel, kanel och fläderblommor. Efter att ha druckit det vid ett par tillfällen kan jag konstatera att man har lyckats förhållandevis bra med blandningen. Den kanderade mandeln ger en liten sötma och en lätt mandelsmak. Senchan kan inte bryggas för länge utan att bli överbryggd, och detta gynnar kanelsmaken (som hinner utvecklas men inte bli helt dominerande) men missgynnar flädersmaken (som inte hinner utvecklas). Kombinationen är ett intressant te som inte harmoniserar totalt men som ändå är trevligt och lite juligt att dricka. Blandningen funkar bra ytterligare en bryggning, som blir något bättre. Jag funderar på vad som skulle hända om man hällde en liten skvätt flädersaft i teet. Som en stor fläderfantast tror jag att det skulle bli utmärkt.

Jag tror att blandningen skulle ha tjänat på att göras med Kukicha (som kan bryggas längre) men med lite mindre kanel (för att kanelsmaken inte ska dominera över tesmaken) och lite mer fläderblommor. Kanske en blandning som är värd att testa hemma över jullovet.

1 kommentar:

Anonym sa...

This program is intended to recover lost passwords
for RAR/WinRAR archives of versions 2.xx and 3.
xx. http://www.passwordrecoveryforrar.tk The free
professional solution for recovering lost passwords to RAR and WinRAR archives.


I think the admin of this website is really working hard in favor of his web page, since here every data is quality based information.