fredag 4 maj 2007

Recension - Aroydee/Deluxe

Den kinesiska restaurangen Deluxe ligger vägg i vägg och drivs tillsammans med den thailändska restaurangen Aroydee. Den kinesofila tebloggaren hade läst mycket gott om Deluxes dim sum och släpade en solig söndag med ett par familjemedlemmar till Gamla Stan.

Dim sum är kinesiska smårätter som oftast är antingen ångkokta eller friterade, men soppor är också ganska vanligt som dim sum. Akten att äta dim sum kallas för yum cha, vilket betyder "dricka te". Te och dim sum är alltså intimt förknippade, och en dim sum-måltid utan te är ingen dim sum-måltid. Jag hade följdaktigen höga förväntningar på Deluxes te.

Samtliga tre familjemedlemmar var rejält hungriga. Vårt första konstaterande var att de flesta borden var upptagna, och upptagna av asiater. Det bådar gott för kvaliteten på en asiatisk restaurang. Efter att ha fått ett bord fick vi en bilderbok med kinesisk text och färgfotografier på drygt 40 olika rätter, där varje rätt hade ett nummer. Sedan fick vi en lista med alla nummer tillsammans med pris och kryssrutor, där man fick fylla i vilka rätter man ville ha. Vi bestämde oss för att beställa fyra mindre dim sum-rätter á 35 kr styck samt en större rätt med stekta risnudlar och biff för 105 kr. Det fanns söta dim sum, men vi planerade att fika senare och beställde därmed inga söta rätter. En i sällskapet var inte sugen på dim sum och fick istället en vanlig meny med ordinarie kinesiska och thailändska rätter.

När servitören (chefen själv, fick vi höra) kom för att hämta beställningslistan sa jag att vi ville ha te och fick frågan ifall vi ville ha grönt te, jasminte eller oolongte. Föga förvånande för trogna bloggbesökare valde jag oolongte medan en annan valde jasminte. Teet kostade 22 kr per kanna.

Våra kurrande magar blev ytterst tacksamma när den första maten anlände inom 15 minuter tillsammans med teet. Vi fick två generösa kannor som säkert rymde 5-6 dl och kinesiska öronlösa muggar av modell större att dricka det ur. Alla dim sum-rätter kom förhållandevis raskt. De ångkokta kom rykande nylagade i bambukorgar. Vissa rätter smakade lite annorlunda än våra västerländska smaklökar är vana vid, men jag tyckte att samtliga rätter var mycket goda. Vårrullarna och risnudlarna med biff var riktiga höjdare.

Tekannorna kom med tebladen i kannan. Oolongteet var ett mörkt oolongte med en mycket fyllig, behaglig smak. Ett av de bästa mörka oolongteerna jag har druckit, som enligt chefen var specialimporterat från Hong Kong. Jasminteet var också gott, om än av inte fullt lika bra kvalitet. En Deluxe-kanna te är mycket till en person, och när jag druckit upp min kanna och kände mig nöjd med min prestation blev jag förvånad när en servitris genast kom och hällde på nytt varmvatten i kannan. Jag gissar att oolongteet i min kanna med lätthet hade kunnat bryggas om ytterligare två gånger. 2 liter gott te för 22 kr är inte illa. Det var synd att vi inte riktigt hade ro att stanna kvar längre. Deluxe är ett ställe där man med lätthet kan sitta och prata bort flera timmar medan man beställer in någon till dim sum och ber om påfyllning av varmvatten till sin tekanna.

Adress: Stora Gråmunkegränd 8, Gamla Stan
Web: http://www.aroydee-deluxe.com/

Inga kommentarer: