onsdag 28 mars 2007

En betraktelse över rooibos

Jag minns inte riktigt när jag först smakade rooibos. Det kan ha varit 2003, när jag bodde i Örnsköldsvik. Jag minns i alla fall att jag gillade smaken, och gillade att man kan låta teet dra riktigt länge utan att det blir beskt.

Oavsett om första klunken togs i Örnsköldsvik så har jag ett tydligt minne av att jag köpte mitt första röda te där; Rooibos Kalahari. Kalahari är starkt smaksatt med apelsin och är fortfarande en av mina favoriter bland röda teer. Över lag tycker jag att rooibos kräver stark smaksättning för att komma till sin rätt. Rooibossmaken är stark i sig och tar gärna över. Jag tycker i och för sig att den rena smaken av rooibos är god, men den kan bli lite tjatig.

Rooibos Ginseng är en annan favorit, som förutom ginseng även är smaksatt med citrus och citrongräs. Det är inte så att den smakar så mycket ginseng - jag tror att ginseng ska smaka sött och lite syrligt - då eventuell ginsengsmak dränks av rooibos och citrussmak. Men eftersom jag inbillar mig att ginseng ska vara uppiggande blir det en trevlig placeboeffekt om inte annat.

Det senaste röda teet jag köpte var Rooibos Firebrand, inhandlat på Tehuset Java i Lund. En fantastiskt trevlig tebutik som varmt rekommenderas. Bered er bara på att köa en stund. Rooibos Firebrand, enligt utsago smaksatt med apelsin, kanel och kryddnejlika, blev jag dock besviken på. Det var inte det att teet smakade dåligt, det var bara det att det inte smakade så mycket alls. Var det för gammalt så att smaken hade legat av sig, eller bara dåligt smaksatt?

Häromhelgen fick jag ett nytt rött te av en vän, som visade sig vara en spännande upplevelse. Heta Stunder hette det. Min vän beskrev det som chai med tillsats av chili och lite annat smått och gott. Doften var distinkt av kardemumma men smaken var balanserad med ett tydligt sting av chilihetta som dröjde sig kvar lagom länge. Ett trevligt te för kyliga kvällar.

Rooibos är, till skillnad från svart/grönt te, en dryck som jag uppskattar även smaksatt med frukt. Rooibos Festival är ett roligt te med ett roligt namn och en lagom söt smaksättning av exotiska frukter. Man blir glad av det.

Nästa steg måste bli att leta upp grön rooibos och testa det. För att få snobbpoäng, om inte annat.

1 kommentar:

Tekoppen sa...

Nej, osmaksatt rooibos är ganska tråkigt. Min favorit är rooibos med vanilj. Även Willys billiga variant med blåklint och citrongräs är faktiskt riktigt god. Jag kan tänka mig att apelsin och rooibos är en bra kombo. Appropå rooibos med chili så säger jag bara: Wow! Det måste testas! Den sorts grön rooibos som jag testat smakade magsyra. Odrickbart. Hoppas att du hade större framgångar på den fronten.